HUR ÄR DU?

Idag gjorde vi några övningar i skolan som byggde på hur man är som klasskamrat. Det var ändå övningar som fick mig att fundera över hur man är och vilka egenskaper man har, inte bara i skolan utan även i vardagen.
 
Vilka egenskaper är viktiga för en god klasskamrad/arbetskamrat?
hela gruppen fick fram väldigt många egenskaper, såsom hjälpsam, accepterande, respekterande, motiverande, trevlig, positiv, omtänksam etc. 
 
Efter det skulle vi rangordna dessa egenskaper i den ordning som dom är viktigast. 
 
De tre viktigaste skulle vi sedan ta ut. Dessa blev
1. Respekterande
2. Omtänksam
3. Trevligt bemötande
 
Vi skulle sedan diskutera vad som menas med dessa ord, och hur man går efter dem i praktiken. Är du respekterande, omtänksam och bemöter människor i din omgivning trevligt?
 
Rangordna dig själv, 1-10 hur du själv är.
Från 1-10 hur respekterande är du?
 
Sen kom vi till en övning som var lite omväxlande. Vad ska vi göra för att bli sämre på dessa egenskaper?
Det var ganska smart då man ser klart och tydligt för sig vad man verkligen inte ska göra. Det hjälpte till i nästa övning då vi skulle vända på frågan, vad gör vi för att bli bättre på dessa egenskaper?
 
Jag tycker att det är nyttigt att göra såna här tankeställare någon gång ibland. Kan hända att man inte alltid tänker på hur man är som person och det finns ofta mycket man kan förbättra. Det behöver inte vara mer komplicerat än att man ställer sig några frågor såsom "hur vill jag uppfattas?" "Vad är jag bra på?" "Vilka egenskaper är jag bäst på?" Och "vilka egenskaper bör jag bli bättre på?"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0